سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنلاین دیگر

 

https://www.deansdentalcare.com/wp-content/uploads/2016/10/DeansDentalCareMens.jpg
  

پروفسور دکتر. مقاله Hakk? Tanyeri با عنوان "اهمیت خطر سرایت برای دندانپزشکان و جراحان دهان ، دندان و فک و صورت ویروس کرونا کرون 2019 (Covid-19) و اقدامات احتیاطی که باید اعمال شود" در 140 مقاله در مجله دندانپزشکی منتشر شد. این مقاله حاوی اطلاعات جامعی در مورد خطرات و اقدامات احتیاطی است.

 

 

این اپیدمی که از چین آغاز شد ، بعداً به یک اپیدمی گسترده تبدیل شد. مشخص شد که این ویروس که به عنوان SARS-CoV2 تعریف می شود بسیار مسری تر از سندرم تنفسی شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) است و به دلیل توانایی انتقال آن از فردی به فرد دیگر ، 73 ویروس دارد. 450 مورد در 26 کشور تا 18 فوریه سال 2020. ، در پایان 20 ژوئن 2020 باعث 1875 مرگ ، تقریبا 400000 مرگ و بیش از 7 میلیون عفونت در سراسر جهان شد ، و سپس به نرخ همه گیری بیش از 100 کشور رسید (4 ، 5 ، 12) ، 14)

 

به دلیل شباهت آن با عامل سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) ، بیماری همه گیر دیگری که در سال 2002 پدیدار شد ، به آن SARS-CoV-2 نامگذاری شد. دلیل این شباهت این است که هر دو عامل به آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین انسانی (ACE-2) متصل می شوند (6).

 

Sars-CoV2 دقیقاً مانند SARS CoV از طریق گیرنده سلول آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE-2) وارد سلول می شود. ورود به سلولهای میزبان از طریق این گیرنده اولین مرحله از عفونت ویروسی است (9). یک پروتئین سنبله ای در پاکت ویروسی ویروس کرونا می تواند به گیرنده های خاص غشای سلول های میزبان متصل شود. مطالعات قبلی نشان داده است که ACE2 گیرنده عملکردی خاصی برای SARS CoV2 است (11).

 

مطالعات بیشتر نشان داده است که میل اتصال پروتئین سنبله SARS-CoV2 به ACE 2 10 تا 20 برابر بیشتر از میل SARS-CoV به ACE 2 است (13).

 

سلولهای ACE-2 (SARS-CoV-2 و ACE-2) از نظر مورفولوژی با اپیتلیوم مجرای غدد بزاقی در دهان سازگار هستند و همچنین به وفور در سراسر دستگاه تنفسی شناسایی می شوند. در تحقیقی که در چین انجام شد ، نشان داده شد که سلولهای ACE-2 با سرعت بالاتری در مخاط دهان ، پشت زبان ، بافت های باکال و پریودنتال و پایه زبان یافت می شوند ، بنابراین ، اقدامات دندانپزشکی بسیار زیاد است خطر Covid-19 (10).

 

علائم

 

علائم Covid-19 غیر اختصاصی هستند و هیچ ویژگی بالینی ندارند که به طور قابل اعتماد از سایر عفونت های تنفسی ویروسی قابل تشخیص باشد. اگرچه علائم بالینی در افراد آلوده به SARS-CoV2 تب ، سرفه خشک و ضعف است ، اما این علائم از سایر بیماری های تنفسی قابل تشخیص نیستند. اگرچه بیشتر موارد خود به خود بهبود می یابند ، اما برخی از آنها با عوارضی مانند نارسایی عضو ، ادم ریوی ، ذات الریه شدید ، سندرم حاد تنفسی (ARSD) ایجاد می شوند (16 ، 17).

 

اگرچه علائم بالینی بیماران آلوده به Covid-19 متفاوت است ، اما ممکن است در آنها تب شدید ، سرفه و یافته های غیرطبیعی شدید در CT قفسه سینه ، درد عضلانی ، خستگی ، سردرد ، hemoptysis و اسهال وجود داشته باشد (2 ، 3 ، 16). هنگامی که ما در اولین مواردی که در ابتدا تشخیص داده شد ، شایع ترین علائم را ذکر می کنیم. تب 98? ، سرفه 76? ، مالاژی و خستگی 44? ، علائم غیرمعمول 28? ، هموپتیز 5? ، اسهال 3? و تنگی نفس ، گلودرد و میالژی تقریباً در نیمی از بیماران گزارش شده است (16).

 

از بین رفتن طعم و مزه به عنوان یکی از علائم اولیه COVID-19 قبل از اینکه با علائمی مانند تب و سرفه ظاهر شود ، این فرضیه را پشتیبانی می کند که حفره دهان ، به ویژه مخاط زبان ، ممکن است اولین محل عفونت SARS-CoV-2 باشد (8) . نوع ذات الریه ناشی از این ویروس ، که 70? شبیه ویروس SARS کرونا است ، بسیار مسری تلقی می شود (7).

 

در مطالعه ای که روی 21 بیمار با علائم خفیف انجام شد ، RNA ویروسی در نمونه های سواب نازوفارنکس 10 روز پس از شروع علائم در 8 بیمار مشاهده نشد ، اما برای مدت طولانی در افراد با علائم شدید مثبت مشاهده شد (28) .

 

مسیرهای انتقال

 

امروزه می دانیم که Covid-19 عمدتاً از طریق قطره و در اثر تماس عامل با مخاط پس از تماس با قطرات پراکنده روی سطوح از طریق سرفه یا عطسه افراد بیمار ، منتقل می شود. در حالی که انتقال بیشتر از طریق افراد بیمار اتفاق می افتد ،موارد بدون علامت نقشی اساسی در شیوع بیماری دارند (16). گزارش شده است که ویروسها در حین فعالیتهای تنفسی مانند گفتار ، سرفه و عطسه و از طریق قطرات و تماس از آئروسلهای تولید شده منتقل می شوند. بیان شده است که این قطرات ممکن است منشا origin حلقی یا حفره ای داشته باشند ، همچنین کسانی که ذرات بزرگ دارند می توانند افراد محافظت نشده را در اثر تماس آلوده کنند ، در حالی که ذرات کوچک ممکن است در هوا معلق بمانند و باعث عفونت های عرضی شوند (30).

 

این قابل درک است که COVID-19 از 2 ساعت تا 9 روز در دمای اتاق مسری باقی مانده و برای مدت طولانی تری در محیط های مرطوب فعال است وقتی که رطوبت 50? در مقابل 30? باشد (33).

 

دیده شده است که سفرهای بین المللی نقش عمده ای در شیوع SARS-CoV2 بین کشورها دارند و گزارش شده است که می تواند مستقیماً از طریق بزاق و قطرات تنفسی و هر جسمی که با آن تماس پیدا کرده است ، از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. ویروس. مطالعات اخیر نشان داده است که ویروس به مدت 4-24 ساعت روی کاغذ ، حداقل 48 ساعت روی سطوح فلزی و 72 ساعت روی سطوح پلاستیکی مسری باقی مانده است. علاوه بر این ، ابزارهای آلوده از فاکتورهای مهمی هستند که خطر آلودگی در سطوح را افزایش می دهند (18 ، 19 ، 20 ، 22).

 

تماس مستقیم یا غیرمستقیم دندانپزشکان و دستیار پرسنل با مایعات بیولوژیکی ، مواد بیمار ، وسایل دندانپزشکی آلوده و سطوح آلوده محیطی یکی دیگر از راه های انتشار ویروس است. با توجه به آلودگی توسط قطرات و آئروسل ها ، دندانپزشکان یک گروه پر خطر را تشکیل می دهند (23 ، 32).

 

دقیقاً مشخص نیست که چه مدت یک فرد برای Covid-19 مسری است. افزایش مقدار (RNA ویروسی) با احتیاط در ابتدای بیماری تشخیص داده می شود که روزهای اول بیماری از نظر مسری بودن دارای خطر بیشتری است (21). در یک مطالعه با استفاده از روش کشت ویروس ، مشخص شد که ویروس های زنده در بزاق افراد آلوده به SARS-CoV2 یافت می شوند. این داده ها نشان داد که ویروس می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق بزاق منتقل شود (24).

 

گزارش شده است که تشکیل مقادیر زیادی قطره و آئروسل مخلوط با بزاق و خون بیماران در طی اقدامات دندانپزشکی و انتقال SARS-CoV2 از این طریق ، بزرگترین مشکلات کلینیک ها و بیمارستان های دندانپزشکی است. دیده می شود که تشکیل آئروسل های تشکیل شده با خون ، بزرگترین عامل در استفاده از دستگاه های مقیاس گذاری صوتی و التراسونیک در افراد مبتلا خواهد بود (25 ، 26).

 

گزارش شده است که هنگام استفاده از ابزارهای دوار با سرعت بالا و دستگاه های اولتراسونیک ، استفاده از روکش های لاستیکی باعث کاهش 70 درصدی تشکیل ذرات میکروبی در هوا می شود.

روش های جراحی برای جراحی های دهان ، دندان و فک و صورت در روند همه گیر اعمال می شود

فاصله اجتماعی در چارچوب اقداماتی که باید در طول دوره بازگشایی در نظر گرفته شود. فاصله باید در بیمارستان ها ، پلی کلینیک ها و آسانسورها حفظ شود. در مناطق مشترک ، فاصله ها باید حداقل یک متر بین صندلی ها تنظیم شود (34).

 

سیستم های تهویه باید صد در صد سیستم های هوای تازه باشند ، بنابراین ذرات ویروس معلق در هوا باید جذب و به بیرون پرتاب شوند. در عوض ، اطمینان حاصل شود که هوای تازه از فیلتر تمیز خارج شده و رقت قطرات موجود در هوا تأمین می شود. در سیستم های تهویه مرکزی ، واحدهای جابجایی هوا باید 100? هوای خارج از منزل تأمین شوند. کارکنانی که تهویه هوا را در سیستم تهویه نگهداری می کنند باید از پیش بند ، ماسک N95 / ffp2 ، عینک / محافظ صورت به عنوان PPE استفاده کنند (35 ، 36).

 

در اتاق عمل حداقل افراد و یک تیم باتجربه باید جراحی را مدیریت کنند. درب اتاق عمل باید همیشه بسته باشد و در صورت وجود پنجره ها باز باشد. از سیستم های خنک کننده بیش از حد آب نباید در استفاده از موتورهای دستی ، اره ، دستگاه های فراصوت ، پیزوالکتریک استفاده شود. به جای این موارد ، استفاده از پیچ های نافذ و استئوما باید ترجیح داده شود (31 ، 36).

 

باید از نوعی بیهوشی استفاده شود که تحریک مجاری تنفسی ، سرفه و گسترش آئروسل را به حداقل برساند. آرام سازی عمیق یا بیهوشی عمومی بدون لوله گذاری باید به منظور کاهش آسیب بزاق ، ترشح دهانه حلق و آئروسل ترجیح داده شود. در روشهای بیهوشی عمومی ، بیمار باید در اتاق عمل که در آن روش انجام می شود بیدار شود و بیمار باید در صورت بیداری با قرار دادن محافظ صورت به جای ماسک جراحی ، تحت نظارت قرار گیرد (36 ، 38).

 

تجهیزات حفاظت شخصی در کلینیک در دسترس نیست.هنگام انجام عمل همیشه باید از ماسک ، عینک و دستکش استفاده شود. روشهای استاندارد جمع آوری و حذف که توسط وزارت بهداشت تعیین شده است ، باید برای PPE دنبال شود. PPE باید پس از استفاده در سطل زباله های پزشکی دفع شود (37 ، 38).

 

قوانین PPE باید در رویه هایی که تولید آئروسل نمی کنند ، رعایت شود. PPE برای روشهای تولید آئروسل ؛

 

کل تیم جراحی باید از همان سطح پروتکل WCE پیروی کنند.

باید از محافظ و محافظ چشم استفاده شود.

ماسک صورت فیلتر یکبار مصرف N95 یا ماسک صورت N99 یکبار مصرف NIOSH یا FDA.

دستکش های جراحی (استفاده از دستکش های دوتایی برای کمک به کاهش آلودگی در هنگام اخراج)

در صورت امکان ، استفاده از دستگاه های تولید کننده دود مانند کوتر باید محدود باشد و تخلیه سریع باید با دستگاه های ویژه داخل دهانی و / یا خارج دهانی انجام شود. تخلیه حجم بالا (HVE) و / یا روش های پیشرفته تخلیه آئروسل.

روپوش جراحی یکبار مصرف یا یکبار مصرف.

کلاهک / استخوان یکبار مصرف یا قابل شستشو (38).

موارد اضطراری در دندانپزشکی قابل اعمال است:

 

درد شدید ناشی از التهاب پالپ

درد شدید ناشی از پریکورونیت یا دندان مولر سوم ،

بعد از عمل در حال توسعه استئوئیت و آلوئیت ،

عفونت های باکتریایی ،

شکستگی دندان به دلیل تروما ، تمایل به هواپیما ،

فرانک صورت فک ،

ضایعات دردناک مخاط دهان ،

خونریزی کنترل نشده ،

عفونت های داخل دهانی و خارج دهانی که باز بودن مجاری تنفسی بیمار را تهدید می کند ،

بیماران رادیوتراپی و شیمی درمانی ،

برداشتن بخیه ، شکستگی ترمیم ،

جا به جایی سیم ها و براکت های بیماران ارتودنسی (39).

ارزیابی قبل از عمل بیمار