سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنلاین دیگر

 

https://images.medicaldaily.com/sites/medicaldaily.com/files/2014/08/05/bad-breath.jpg

بوی بد دهان و 3 روش درمانی اصلی

بوی بد دهان چیست؟ بوی بد دهان چگونه درمان می شود؟

  

 

بوی بد دهان مشکلی است که به طور مکرر در جامعه مشاهده می شود و بر اساس دلایل مختلفی بر زندگی اجتماعی فرد تأثیر منفی می گذارد. برخی از باکتری های موجود در دهان با باقی مانده های غذا ترکیب شده و باعث ایجاد این بوی بد می شوند.در تنفس انسان مواد شیمیایی زیادی وجود دارد و بیشتر این مواد شیمیایی از ریه ها به دهان می آیند و در هنگام تنفس بوی بد دهان ایجاد می شود.

 

ابتلا به هالیتوز در هر فردی هنگام صبح که از خواب بیدار می شود دیده می شود. این وضعیتی است که می تواند طبیعی تلقی شود. افرادی که دچار بوی بد دهان می شوند مشکلات مختلفی را در زندگی اجتماعی خود تجربه می کنند. در ادامه اقدامات منفی مانند عدم امکان گفتگو با افراد از فاصله نزدیک و پوشاندن مداوم دهان با دست ، فرد شروع به جدا شدن از زندگی اجتماعی می کند.

 

در تحقیقی که در ایالات متحده آمریکا انجام شد ، 50? از مردان و 60? از زنان اظهار داشتند که دچار بوی بد دهان هستند و بنابراین از محصولات کمکی مختلف (اسپری و غیره) برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند.

 

انواع بوی بد دهان چیست؟

1. بوی بد دهان واقعی

 

الف) بوی بد دهان فیزیولوژیکی

 

این نوع بوی بد دهان به دلیل غذایی (مانند سیر) که فرد هنگام صبح بیدار می شود یا در طول روز به او غذا می دهد ، ایجاد می شود و نیازی به هیچ درمانی نیست. اگرچه بوی بد را می توان با محلول های کوتاه مدت از بین برد ، اما احتمال بروز مجدد آن بسیار زیاد است.کلینیک دندانپزشکی شهریار

 

با این حال ، با یک مراقبت منظم از دهان و دندان ، می توان به راحتی از این نوع بوی بد دهان جلوگیری کرد.

 

ب) بوی بد دهان پاتولوژیک

 

بعضی اوقات مردم از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند. هالیتوز پاتولوژیک مداوم است. مانند هالیتوز فیزیولوژیکی ، با دهان شویه و مسواک زدن نمی توان این بیماری را از بین برد.

 

ما می توانیم این نوع بوی بد دهان را در 3 دسته بررسی کنیم.

 

1- مبتلایان به این نوع بوی بد دهان افرادی هستند که از بوی بد دهان خود آگاه بوده و از آن ناراحت می شوند. به همین دلیل ، آنها به دندانپزشک مراجعه می کنند.

 

2- این افراد از بوی بد دهان خود اطلاع ندارند و با اخطار محیط خود به دندانپزشک مراجعه می کنند.

 

3- در این گروه بطور مستقیم بوی بد دهان تشخیص داده نمی شود. فقط با سو of ظن بوی بد دهان ، فرد به دندانپزشک مراجعه می کند.

 

ج) بوی بوی بد دهان روانشناسی

 

بعضی از افراد سرسختانه از بوی بد دهان شکایت دارند ، که توسط دیگران متوجه نمی شود ، اما توسط خود آنها متوجه می شود. این گاهی اوقات به حدی شدید می شود که روانشناسی فرد ممکن است خراب شود. همچنین ، در افرادی که در معرض استرس قرار دارند ، جریان بزاق کاهش می یابد و دهان خشک می شود و این می تواند منجر به بوی بد دهان شود. به هر حال ، استرس بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی می گذارد ، مانند سایر بیماری ها.کلینیک دندانپزشکی شهریار

 

حقایق ناشناخته درباره بوی بد دهان

 

 

بسیاری از مردم جهان از بوی بد دهان شکایت دارند. تا جایی که از هر 4 نفر 3 نفر دچار این مشکل می شوند و این میزان بالایی است.

در حالی که تأثیر مسواک زدن در جلوگیری از بوی بد دهان 33? است ، اما وقتی مسواک زده می شود زبان و دندانها این میزان بین 42-88? متغیر است. این بدان معنی است که مسواک زدن نه تنها دندان بلکه زبان نیز نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بوی بد دهان دارد.

95? دهانشویه های فروخته شده در بازار حاوی الکل هستند. با این حال ، الکل پس از مدتی باعث بوی بد دهان می شود.

به همین ترتیب ، خمیر دندان و آدامس های حاوی مواد اساسی بوی بد دهان را از بین نمی برند ، برعکس ، آن را افزایش می دهند.

بوی بد دهان در افرادی که دندان های آنها به خوبی حفظ نشده است لزوما دیده نمی شود. افرادی که دندان های بسیار مرتب دارند نیز می توانند بوی بد دهان را تجربه کنند.

اکثر افراد مبتلا به هالیتوز شدید ممکن است از بوی بد دهان خود آگاه نباشند.

تجمع مداوم بزاق در ناحیه چروک خورده در پشت زبان می تواند باعث رشد باکتری در آنجا شود و در نتیجه باعث بوی بد دهان شود.

برای رفع بوی بد دهان چه کاری می توان انجام داد؟

در این مرحله تعیین اینکه بوی بد دهان به دلایل داخل دهانی ایجاد می شود یا دلایل دیگر بسیار مهم است. اگر دندان پوسیده و غیره وجود داشته باشد که ممکن است باعث ایجاد این بو شود. در صورت وجود ، ابتدا باید درمان لازم با آنها انجام شود.

 

جویدن آدامس فاقد شکر باعث افزایش جریان بزاق می شود این نقش موثری در تمیز کردن بقایای غذا خواهد داشت.

 

تمیز کردن تارتار مهمترین عامل کاهش بوی بد دهان است.

 

استفاده از دهان شویه و مسواک زدن زبان نیز در رفع بو موثر خواهد بود.بعد از تمیز کردن دندان ، باید از نخ دندان استفاده شود.

 

مصرف سبزیجات (گوجه فرنگی ، کرفس ، تره بار) ، میوه (سیب) ، جعفری با مقدار زیادی آب در از بین بردن بوی بد دهان مفید خواهد بود.

 

همچنین می توانید با نوشیدن آب بیشتر از خشک شدن دهان خود جلوگیری کرده و در نتیجه از بوی بد دهان جلوگیری کنید.

 

چگونه مسواک بزنیم؟

مسواک زدن زبان بسیار موثرتر از مسواک زدن در تمیز کردن دهان است.

برس و خراش های مخصوصی برای مسواک زدن زبان وجود دارد. این امر خصوصاً برای بیماران مبتلا به رفلکس تهوع مناسب است.

 

هنگام مسواک زدن زبان ، آن را تا آنجا که ممکن است بیرون آورده و دستگاه تراش دهنده زبان را تا حد ممکن به عقب قرار دهید.با استفاده از نیرو ، زبان به آرامی به جلو کشیده می شود.

 

 

 

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

 

 

الف) درمان بوی بد دهان فیزیولوژیک حرارت

 

نکته مهم در اینجا منبع بو است. تمیز کردن خوب دندان ها و زبان نقش موثری دارد. به خصوص قسمت پشت زبان باید کاملاً تمیز شود ، زیرا بدبوترین مکان است.

 

شایعترین مشکلی که مردم هنگام مسواک زدن با زبان روبرو هستند تهوع و استفراغ است ، برای جلوگیری از این مسئله نباید زبان را جلوی آینه مسواک زد ، بلکه باید در حین بازدم با حرکات کوتاه تمیز شود.

 

به دنبال آن ، استفاده از دهانشویه در تکمیل نظافت موثر است.لازم به فراموش شدن نیست که محصولات حاوی الکل زیاد بو را حتی بیشتر افزایش می دهند. مشخص شده است که آدامس همچنین در از بین بردن رشد باکتری در پشت زبان موثر است.

 

ب) درمان پوسیدگی

 

اگر بوی بد دهان مبتنی بر دلایل دهانی باشد ، اول از همه باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داده شود ، پوسیدگی درمان شود و سنگ های دندانی تمیز شود.

 

همچنین مشخص شده است که افرادی که روزانه نخ دندان می کشند کمتر از بوی بد دهان دارند.

 

اگر با وجود این همه تمیز کردن ، بوی بد دهان برطرف نشود و علت آن غیر دهانی باشد ، باید با یک متخصص خوب مشورت کرد.

 

ج) درمان بوی بد دهان روانشناختی

 

بیمار باید انگیزه داشته باشد و اطمینان حاصل کند که بوی بد دهان وجود ندارد.

 

در نتیجه این درمان ها ؛ فرد با تمام این مراقبت ها قادر خواهد بود موقعیت قبلی خود را در زندگی اجتماعی خود بدست آورد ، اعتماد به نفس خود را بازیابد و دهانی سالم داشته باشد.کلینیک دندانپزشکی شهریار